Hogyan ereszt le egy webkettes lufi?

Hogyan durran ki egy webkettes lufi?

Az informatika és leginkább az internet világában gyakran kerülnek elő olyan dolgok a semmiből, amik szinte napok alatt hihetetlen népszerűek lesznek és nagyokká válnak. Ez, a web2 megjelenése óta különösen igaz, hiszen ötletek sokasága várja, hogy a közösség, a nép összekovácsolódjon egy téma kapcsán és kezdje el ontani magából az értékes tartalmakat, mint a Wikipedia, vagy valami egészen használhatatlant, mint a ... erre most nem tudok példát, de biztos van.

Ezek az oldalak, alkalmazások hatalmas hype-pal indulnak, a tehetősebbik fele azonnal hatalmas reklámkampányokat indít, teleszórja magával a webet. Beindul a vírusmarketing, nagy blogok, híroldalak írnak róluk kisebb-nagyobb cikkeket, amiket más bloggerek elolvasnak és ha a dolog valamire tényleg jó, akkor a kampány és az alkalmazás működik és ezek a bloggerek is írnak a lapról, aminek hatására sok-sok emberhez jut el a lap létezésének híre. Hirtelen megugrik a látogatók és a regisztrált felhasználók száma és elkezdik feltölteni saját profiljukat, hozzászólni a témákhoz, használni az oldal által kínált lehetőségeket, röviden belakni az oldalt. Ez a felfuttatás időszaka, a kezdeti sikerek, amit már csak meg kell tartani.

Az efféle felfuttatás viszonylag egyszerűnek tűnik, hiszen megfelelő mennyiségű pénzzel és jó kapcsolattal meg lehet jelentetni a webes sajtó bármely szegletében, el lehet érni, hogy csak róla szóljanak a hírek. Azonban a web2 előnye, hogy a közösség formálja a tartalmat magában rejt egy buktatót is. Regisztrálás után mindenki kitölti profiloldalát, feltölti képeit és esetleg hozzászól a számára érdekes témához, ismerősöket hív meg a szolgáltatásba, próbál barátokat szerezni és szocializálódni. Egy darabig ez jól működhet, amíg a user minden barátja nem regisztrál az oldalon, amíg az érdekes téma unalmassá nem válik. Ha az ötlet jó és az oldal jellege olyan, hogy képes fenntartani az érdeklődést, hogy képes rávenni a felhasználóit, hogy újra felfedezzék a weboldalt, akkor ez az időszak csak nagyon sokára fog eljönni, esetleg meg sem történik.

Az oldal új látogatói elmaradnak, a régiek egyre ritkábban térnek vissza, majd teljesen el is feledkeznek a szolgáltatásról, aminek anno ő is részese volt. A keménymag életének továbbra is része a szolgáltatás, viszont már nem olyan mértékben. Nem szerkeszt, postol, tölt fel vagy le, nem commentel olyan intenzitással, mint hajdanán.

Egy sikeresebb app alapítói, ilyenkorra már rég túladtak gyermekükön, eladták valamelyik mogulnak, mondjuk Google-nek, Microsoftnak, itthon a T-* vagy aki éppen hajlandó volt milliókat/milliárdokat fizetni érte. Ezek a cégek anyagi és szellemi tőkéjükkel képesek új ötleteket bevinni, újraéleszteni vagy legalább közepes szinten fenntartani egy lapot. Ha akarják. Ha nem elégednek azzal, hogy még most is megvan a napi pár millió oldalletötlés, most is van még jópár ember, akinek az arcába lehet tolni a reklámokat. Igaz, hogy már nem írnak róla minden nap a blogok, igaz, hogy sokak szerint már egyenesen "ciki" használni ezt a szolgáltatást, de ez nem baj. Az árát már megtérítette és nem kevés bevételt is termelt már, habár nem olyan mértékben, mint tehetné, de ez most már egyáltalán nem fontos. Minimális supportot még adnak, de hibákat csak elvétve javítanak, új funkciókat pedig csak a legritkább esetben építenek be. A újdonságok értelme is megkérdőjelezhető, de nem baj, arra elég, hogy egy-egy sajtóhír legyen belőle, így egy kis kiugrás tapasztalható az a látogatottsági statisztikák folyamatos csökkenést mutató grafikonján. Végül a nagyra nőtt lufi leereszt, értéke töredékére csökken, majd várhatóan pár év múlva eltűnik a web süllyesztőjében.

Hozzászóláshoz a Disqus szolgáltatását használom, korábbi vélemények elovlasásához és új hozzászólás írásához engedélyezd a Disqus-tól származó JavaScripteteket.